Home » Blogs / nieuws » Goalsetting

Goalsetting

Gepubliceerd op 24 augustus 2020 om 10:09

In de afgelopen (vakantie) weken  heb ik een aantal posts gedaan op LinkedIn en Facebook. Deels gingen die over hoe het goed is om te ontspannen in je vakantie. Even de stekker er uit te trekken en je met wat anders bezig te houden dat met je werk. 

En dat die vakantie dan ook wel weer een moment kan zijn om nog eens na te denken over bijvoorbeeld je carrière: vind je je werk nog leuk genoeg? uitdagend? levert het overall energie op? zit je nog op je plek bij dit bedrijf? is het tijd voor een andere uitdaging?

Dat soort vraagstukken zijn vaak uitermate geschikt om eens over na te denken in je vakantie. Normaal ben je dagdagelijks aan het hollen en rennen en 'zit je er middenin'. En even afstand nemen is wat je nodig hebt om de dingen goed te kunnen overzien en in het juiste perspectief te plaatsen. Dus even wegdromen op je ligbedje, over dit soort onderwerpen... is helemaal zo verkeerd nog niet. 

Maar nu zo na de vakantie is het dan wel zaak om die mooie dromen om te gaan zetten in daadwerkelijke actie. En daar ging mijn 2e reeks vakantie-posts over. 

En in dit schrijfsel zet ik die graag nog even voor je op een rijtje met een korte toelichting:

Er is niets mis met grootse dromen. Even weg filosoferen over wat je zou doen als je oneindige middelen had, als alles mogelijk zou zijn. Want dan kom je er vaak achter wat het is waar je naar op zoek bent.
Alleen is het dan dus zaak om het niet te laten bij alleen die dromen, maar ze te gaan vertalen naar concrete acties.

Wat daarin het beste werkt? Zet je doel om in kleine stappen. Een groots doel is leuk, maar je zult er vaak als een berg tegenop zien om aan de slag te gaan om het te bereiken. Het motiveert niet echt om meteen reuzen-stappen te moeten gaan zetten en dat dan ook nog vol te gaan houden. 
Dus de tip is: deel je hogere doel op in tussenstations. Eigenlijk het liefst zo klein mogelijk. Als de stappen zo klein zijn dat je denkt 'makkie, om die eerste stap te zetten', dan maakt dat het vele malen makkelijker om ook daadwerkelijk in actie te komen!

Mijn volgende punt heeft daarbij dan te maken met het doorzetten. Het aanleren van iedere nieuwe gewoonte kost nou eenmaal tijd. En een kleine aanpassing in je oude manier van doen, die houdt je wellicht makkelijker een paar maanden vol, dan die grote stap die je het liefst ineens zou willen zetten. Een gemiddelde verandering in je eet- of beweeggewoonten kost al 66 dagen. Dus daar waar veranderen soms simpel lijkt, is het dat zeker niet. 
Dus... wanneer je dan je tussenstations bereikt, wanneer je hebt weten vol te houden en een (kleine) aanpassing hebt gedaan in je dagdagelijkse manier van handelen, ben dan ook blij! Het is super wanneer je jezelf iets zo eigen hebt gemaakt dat het vanaf dat moment vanzelf gaat!

En vier dat dan ook! Beloon jezelf. Niet pas als je de grote berg bedwongen hebt, nee gewoon bij iedere bocht die je gepasseerd bent! Geef jezelf dus ook gewoon een cadeautje als je iets bereikt hebt. Vier je successen en motiveer je zelf om op pad te gaan naar de volgende bocht of hobbel in de weg.

Succes!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.