Home » Blogs / nieuws » De waard en zijn gasten...

De waard en zijn gasten...

Gepubliceerd op 29 september 2021 om 08:57

Ik ben er van overtuigd dat 9 van de 10 mensen graag zijn best doet op het werk. En dat je beleid maakt en een cultuur creëert voor die 9 mensen, niet voor die ene. Wat denk jij?
Ik lever altijd graag mijn bijdrage, denk mee in het belang van de organisatie en kom met ideeën. Maar bovenal zit ik er niet op te wachten om op mijn werk 'niets te gaan zitten doen'.

Hoe verschrikkelijk lijkt mij dat... halve dagen duimen zitten draaien, naar buiten zitten staren, mijmeren over de vakantie van 2 maanden terug of al mijn werk op half tempo doen. Tuurlijk, een keer zo'n dagje daar is niets mis mee. Iedereen heeft wel eens een off-day, of een dag dat je het minder druk hebt (en er dan vooral niet productiever op wordt).

Maar ik ben er niet voor gemaakt.... en met mij denk ik de meeste mensen niet. Want als het goed is heb je werk wat je wel een beetje leuk vindt, heb je collega's waarvan er ook best een paar exemplaren tussen zitten waar je goed mee door een deur kan en werkt het best veel lekkerder als iedereen een beetje zijn schouders er onder zet en je samen een mooi resultaat neer kunt zetten. 

Dus daar waar het niet zo werkt... ligt dat dan aan de mensen of aan de organisatie?

Werken in die bedrijven net al die 1 van de 10 mensen bij elkaar? Samen gezet om er 'een potje van te maken'...
Of is er wat anders aan de hand en krijgt de organisatie terug wat zij geeft?

Want als een bedrijf geen vertrouwen heeft in de kennis en kunde van haar werknemers, of in de motivatie om het werk op een goede manier gedaan te krijgen, wat zou er dan gebeuren?
Dan gaat het bedrijf controleren; of je gedaan hebt wat je moest doen, of je het goed genoeg gedaan hebt en of het wel snel genoeg was. En als dat niet zo is? Dan gaan we er de volgende keer nog wat meer bovenop zitten, corrigeren en straffen als dat nodig is. Klinkt extreem misschien, maar dit is wat er, voor het gevoel van die medewerkers, denk ik vaak gebeurt: steeds meer regeltjes, weinig waardering, controle in plaats van vertrouwen... en dus een medewerker die 'gewoon zijn ding doet', niet meer meedenkt, ideeën lekker voor zich houdt en aanwezig is van 8:29 tot 17:01.
En dat zal dan best resulteren in het feit dat jij als organisatie / als manager misschien wel gaat klagen over je medewerkers. Maar klaag je dan tegen de goede? Is het wel die medewerker die niet wil? Of heb je je organisatie in een dusdanig systeem gewrongen dat dit automatisch het resultaat is? Wie is in deze situatie de kip en wie het ei?

Ik zou zeggen: heb vertrouwen, geef vertrouwen, geef ruimte, geef vrijheid en heb daarmee een top-team aan medewerkers tot je beschikking die voor jou de klus gaan klaren. Geef ze ook nog met regelmaat complimenten en ze gaan helemaal sky-high!

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten... Misschien eens tijd om even in de spiegel te kijken om te zien hoe het met jouw vertrouwen zit? Ik zou zeggen; braad de kip, bak het ei en zorg er voor dat iedereen in jouw top-tent wil komen eten!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.